If you want to read this post translated to English, please use the automatic translator on the right column.
 
schubertíada a Vilabertran 2014
 
Us podeu imaginar la il·lusió que em fa col·laborar aquest any amb l'organització de la Schubertíada a Vilabertran després d'haver-hi assistit tants cops com a públic. Hem organitzat un cicle de quatre conferències entorn de quatre dels recitals, pensem que és una bona manera de conéixer una mica més els compositors i les obres que escoltarem a continuació. No és que no es pugui gaudir (i molt) de la música sense tenir-ne un coneixement previ, però els lectors habituals sabeu que m'agrada donar pistes, explicar anècdotes, posar en context, desvetllar detalls que, potser, faran que escoltem d'una altra manera una cançó.

El programa del cicle i els recitals relacionats són aquests:

  • El viatge de Schubert i Müller, a càrrec de Jordi Roch. 23 d'agost
    (entorn de Winterreise, interpretat per Matthias Goerne i Alexander Schmalcz)

    Després de definir la personalitat de F. Schubert en relació al seu instint poètic, comentarem aspectes del poeta Wilhelm Müller fent un recorregut entre els poemes del Winterreise de manera que els assistents puguin gaudir més de l’audició de l’obra en el concert de Matthias Goerne i d’Alexander Schmalcz.
     
  • Gustav Mahler i el tombant del s. XX, a càrrec de Joan Grimalt. 24 d'agost
    (entorn del recital de Núria Rial i Francisco Poyato, amb obras de Mahler, Zemlinsky i Toldrà)

    El tombant del s. XX és una de les èpoques més fascinants de la història d'Europa. Els quaranta anys llargs que van des del final de la guerra franco-prussiana (1871) fins a l'inici de la Primera Guerra Mundial s'anomenen La belle époque, perquè donen lloc a una florida inaudita en tots els terrenys artístics.

    París, Berlín i Viena apareixen com les tres grans capitals del món, cada una amb la seva individualitat. A Viena, l'acumulació de figures que marcaran la resta del s. xx fa, encara avui, una gran impressió. Al voltant de la figura de Gustav Mahler, es presenten aspectes de la seva concepció de l'art que tindran una gran influència sobre l'anomenada Escola de Viena, al voltant d'Arnold Schönberg.
     
  • Beethoven i Schubert, a càrrec de Manuel Capdevila. 25 d'agost
    (entorn del recital de Matthias Goerne i Alexander Schmalcz, que interpretaran Schwanengesang i An die ferne Geliebte)

    Manuel Capdevila comenta l’estreta relació entre els dos cicles interpretats per Mattias Goerne, El cant del cigne de Schubert i A l’amada llunyana de Beethoven, i la poderosa influència exercida per Beethoven sobre Schubert durant tota la seva vida i en tota la seva producció, i concretament en el camp del Lieder, amb l’audició d’alguns Lieder compostos per ambdós compositors sobre el mateix poema, que pot sorprendre als oients poc familiaritzats, per exemple, amb l’ Adelaida de Schubert o amb El rei dels verns de Beethoven. I mostrarà els molts i diversos paral·lelismes que hi ha entre els dos cicles.
     
  • L'exotisme a la Mélodie, a càrrec de Sílvia Pujalte. 28 d'agost
    (entorn del recital d'Isabelle Druet i Anne Le Boec, amb obres de Mahler, Zemlinsky, Crumb, Debussy i Ravel)

    El Lied romàntic va arribar a França des d'Alemanya als anys trenta del segle XIX. A mida que es feia popular als salons de París van sorgir les imitacions però el que va començar sent això, només una imitació (i per tant, de poc valor artístic) va anar evolucionant i convertint-se en un gènere propi de la cultura francesa, que va prendre el nom de mélodie.

    Tot i les diferències socials i culturals, sovint els temes que inspiren músics i poetes són comuns al Lied i a la Mélodie. És el cas de l'atracció per terres desconegudes, però mentre que al Lied aquest interés mira cap als països mediterranis, Itàlia i Espanya, a la Mélodie mira cap a terres molt més llunyanes, cap a les colònies d'ultramar, seguint la tendència de l'art francès durant el segle XIX. Entre els compositors més lligats a aquest interès per l'exotisme trobem Claude Debussy i Maurice Ravel.
     
Les conferències tindran lloc a la Sala Capitular del Conjunt romànic de Santa Maria de Vilabertran i començaran a les 19:15 excepte la del dia 24 d'agost, que començarà a les 17:15. Com veieu, em faig càrrec de l'última de les conferències; m'agradarà saludar-vos aquest dia o qualsevol dels altres si hi veniu. I podrem brindar per la música o pel que volgueu, ens han promés una copa de cava a tots els assistents.
 
 
Liederabend website uses technical cookies, essential for the operation of the site, and analytics cookies that you can disable.
Inscriu-te al curs de lied!