Wiener Musikverein Grosser Saal
Cariàtides de la Sala Gran del Musikverein de Viena

Ja no hi ha cantants com els d'abans, actors com els d'abans, pel·lícules com les d'abans... Segurament tot hem dit frases com aquestes, fent broma, amb ironia o amb santa indignació. Aquesta seria jo quan veig que tantes pel·lícules actuals duren 200 minuts. Hitchcock i Lubitsch en tenien prou, amb noranta, per fer obres mestres!

I aquesta setmana arribo afirmant que ja no hi ha estrenes com les d'abans. Estrenes d'obres simfòniques, vull dir. De vegades, als teatres d'òpera s'acull l'estrena d'una producció amb una contundent escridassada a les salutacions finals, fins i tot hi ha qui s'avança i xiula durant la representació, però normalment és un cas aïllat i el públic s'espera fins al final per fer la seva valoració. En un concert simfònic, però, no ho he vist mai, i ja no diguem en un recital de cançó. Si una obra d'estrena no agrada, es dissimula un badall i s'aplaudeix fredament i educadament. Però abans... ah, abans! Allò eren estrenes escandaloses!

Fa un parell de mesos us parlava de l'estrena del Quartet per a cordes núm. 2 de Schönberg, aquell dia del 1908 que l'atonalitat va aparèixer en escena desconcertant una bona part del públic; el disgust es va expressar de manera ben sorollosa. Les estrenes d'obres de Schönberg solien ser així, però no sempre: per exemple, el 23 de febrer de 1913 es van estrenar els Gurrelieder a la Musikverein de Viena, dirigits per Franz Schreker, i va ser un gran èxit. Un èxit, però, que no va complaure el compositor. Sembla que, disgustat amb el públic, quan va sortir a l'escenari a saludar va donar l'esquena a la sala i es va adreçar només a l'orquestra.

Sembla també que aquest comportament podria haver influït en una part del públic que va assistir, un mes més tard, el 31 de març, al concert que dirigiria Schönberg a la mateixa sala. Segons expliquen les cròniques, era evident, per la distribució de la gent, que partidaris i detractors s'havien mobilitzat. El programa incloïa tres estrenes (les Sis peces per a orquestra d'Anton Webern, quatre dels sis Maeterlinck-Lieder de Zemlinsky i dos lieder de Berg), una “reestrena” (la segona versió, amb instrumentació ampliada, de la Kammersymphonie de Schönberg) i, per acabar, els Kindertotenlieder de Mahler.

L'endemà del concert, el diari Reichspost titulava: “Escàndol a la Musikverein. Un concert interromput”. Per la seva banda, la Neue Freie Presse deia: “Gran aldarull a la Musikverein, a un concert d'Arnold Schönberg”. Sembla que l'enrenou va començar amb la peça de Webern, acollida per una part del públic amb riures i xiulets. De les cançons de Zemlinsky no se'n parla, devien ser acollides amb tranquil·litat, i la gresca va tornar amb la Kammersymphonie (que ja havia tingut una estrena sorollosa set anys abans). Però la situació es va posar realment tensa amb les cançons de Berg. El desori va ser tan gran que Schönberg va aturar el concert per demanar a qui no volgués escoltar en silenci que abandonés la sala. Va continuar, però va tornar a interrompre la música, ara per amenaçar d'expulsar per la força els agitadors. Com devia anar la cosa que la tercera vegada va ser un comissari de policia qui va cridar el públic a l'ordre des del podi. Com que la situació estava descontrolada i partidaris i detractors estaven arribant a les mans (l'Skandalkonzert es coneix també com Watschenkonzert, que vindria a ser “concert dels mastegots”), es va optar per suspendre l'acte en aquell punt, i els Kindertotenlieder no es van interpretar. A parer del redactor de la Neue Freie Presse, encara sort, perquè “el nom de Mahler no hi feia res, en aquell concert de Schönberg”.

I quina era aquella obra de Berg que havia fet vessar el got? Alban Berg havia estat deixeble i ajudant de Schönberg, que en aquell concert li estrenava la seva primera obra simfònica, composta ja sense la seva tutela. Era un cicle de cançons, a partir de textos de Peter Altenberg, de qui us parlava fa un parell de setmanes en relació amb un lied de Hanns Eisler, Und endlich (i va ser llavors quan em va venir al cap l'escàndol). En aquest cas, Berg va triar els textos que Altenberg havia escrit en cinc postals que havia adreçat a cinc dones amb les quals tenia relació; d'aquí el títol, Fünf Orchesterlieder nach Ansichtskarten von Peter Altenberg, op. 4. L'escriptor aspirava a “descriure una persona amb una sola frase, l'experiència de l'ànima amb una sola plana i un paisatge amb un sol mot”; la seva concisió enamorava Thomas Mann, i els textos en són una bona mostra. Tanta és la concisió que el cicle dura, tot plegat, uns dotze minuts. Les dues cançons que Schönberg va triar per al concert no arribaven, juntes, ni als tres minuts. No es pot dir que els detractors tinguessin gaire paciència, abans d'atacar l'obra.

La van atacar, i gairebé la van destruir. Berg, que en el moment de l'estrena tenia vint-i-set anys, es va disgustar moltíssim. Per la reacció tan irada del públic i també pels comentaris del seu mestre, que trobava les cançons massa críptiques i el va animar a continuar per altres camins. És cert que la brevetat devia sorprendre Schönberg, en un moment en què la tendència era aprofitar els recursos de l'orquestra per compondre cançons llargues i elaborades. Posar en marxa una orquestra per aturar-la al minut era ben estrany. Però no acabo d'entendre perquè Schönberg no li va fer els comentaris a Berg abans de l'estrena.

La qüestió és que Berg va fer-li cas i va seguir per un altre camí, el de Wozzeck i Lulu, i pràcticament no va escriure més cançons Els Altenberglieder, com se'ls coneix habitualment, van restar en un calaix fins molt després de la seva mort (almenys Altenberg, que passava temporades en un sanatori mental, va poder gaudir de l'assaig general). No va ser fins el 1952 que es van tornar a interpretar, i es van editar per primera vegada el 1966.

Després d'un text tan llarg, escoltarem una cançó molt breu, Sahst du nach dem Gewitterregen, la primera de les dues que es van interpretar (o es va intentar) en aquell skandalkonzert. Jo diria que fa venir ganes de continuar escoltant el cicle, però bé, jo no hi era aquell dia al Musikverein. Els nostres intèrprets seran Margaret Price i la London Symphony Orchestra, dirigits per Claudio Abbado.

 

Sahst du nach dem Gewitterregen

Sahst du nach dem Gewitterregen den Wald?
Alles rastet, blinkt und ist schöner als zuvor.
Siehe, Fraue, auch du brauchst Gewitterregen!

Has vist el bosc després d'una pluja de tempesta?
Tot descansa, llueix i és més bonic que abans.
Veus, dona, també et cal la pluja de tempesta!
 

 

Articles relacionats

Write comments...
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    · 1 years ago
    Sempre interessant aquesta mínima expressivitat del primer atonalisme, curiós que el mateix Schönberg li donés la bronca al sensible Alban Berg per fer-ho tant sintètic, en canvi, meravellós quan entra subtilment la corda en aquest Lied. Encara ara em resulta curiós, que havent passat més d'un segle del naixement de l'atonalitat com a estil musical propi ens encaparrem (no tots, bàsicament els programadors i els crítics musicals, la majoria del públic es guarda l'opinió per vergonya) en considerar "modern" i "contemporani" un estil musical que ja té més d'un segle de vida, sempre m'ha fascinat!!! Però així som els humans, fascinants!!! No? En resposta al títol de l'article i a l'inici del teu article Sílvia, crec que després de l'estrena també escandalosa de la "Consagració de la Primavera" d'Stravinsky (1913), obra mestra sense cap mena de dubte, ens hem quedat tots plegats una mica tocadets i no gosem dir el que pensem ni manifestar-ho obertament, no fos que ens titllin de gens visionaris o fins i tot de conservadors, no sé si penseu el mateix, seria bo però obrir-nos i treure'ns la por i dir obertament que després d'escoltar segons quines coses ens hem quedat igual que quan vam entrar a la sala de concerts, no passa res per dir-ho obertament, almenys és el que penso e intento fer, però potser estic completament equivocat en aquesta apreciació. Mil gràcies de nou Sílvia.
  • This commment is unpublished.
    · 1 years ago
    Una fantàstica versió, gràcies!
El lloc web de Liederabend utilitza galetes tècniques, essencials per al funcionament del lloc, i galetes analítiques que pots desactivar.