Fa uns dies vaig llegir l'article A la recerca dels llegats musicals perduts, publicat pel pianista Daniel Blanch a la revista Sonograma el 29 d'octubre, en el qual explica les dificultats amb què es troba un investigador durant el procés de recuperar l'obra d'un compositor després de la seva mort. Hi ha artistes que disposen com s'haurà de gestionar el seu llegat, d'altres que ho fan ells mateixos en vida, i n'hi ha que no deixen cap instrucció. En aquest cas són els seus hereus els qui, amb sort, s'hi posen. L'article descriu una casuística variada, i ho fa de manera entenedora i [...]
Potser algun dia la Unió Europea es decidirà a suprimir els canvis horaris. Fins i tot potser optarà per deixar-nos amb l'horari d'hivern, que és el que més encaixa amb el nostre funcionament com a animalons, per més que el nostre comportament social demani el d'estiu. Tot i que, a hores d'ara, ja em conformaria que deixessin quiets els rellotges. En l'horari que més els agradi. Però quiets. Si us plau. Mentrestant, cada any entrem abruptament en les setmanes més fosques de l'any gràcies al canvi de l'últim diumenge d'octubre, i les persones que al setembre ja havien començat [...]
Al nostre ritme lent entrem a la segona part de Dichterliebe. No només perquè arribem a la novena cançó de setze, sinó perquè suposa una inflexió en la història d'amor: si al poeta li restava cap esperança, la perd ara que l'estimada es casa.
Tenen sentit les celebracions de la música d'un compositor quan arriba un aniversari rodó del seu naixement o de la seva mort? Ens ho preguntem a cada commemoració entusiasta o a cada aniversari que passa desapercebut, és a dir, cada any. En principi, i més enllà de l'homenatge i la sobredosi golafre de música, l'efemèride hauria de servir per difondre l'obra del compositor, i cal perspectiva per saber si ha estat així. Per exemple, la commemoració del centenari de la mort de Schubert el 1928, amb els enregistraments de discos encara a les beceroles, va significar [...]