Ludwig Rellstab va nèixer a Berlín el 1799 a una família influent, benestant i musical: el seu pare era pianista i editor i la seva mare, cantant. Ludwig va rebre el que se sol dir una sòlida i completa educació; va arribar a fer concerts de piano en públic, de jovenet, però finalment la seva carrera es va adreçar cap a les lletres; va escriure una àmplia obra poètica i teatral i va ser cèlebre, sobretot, con a crític literari i musical de llengua esmolada i opinions contundents.
El març de 1933 Karl Weigl era un compositor reconegut, amb tant d'èxit que a mitjans la dècada anterior havia reduït considerablement la seva dedicació a la docència perquè pràcticament podia viure de la composició. Havia nascut a Viena el 1881; quan tenia quinze anys i uns evidents dots musicals va començar a rebre classes d'Alexander Zemlinski, amic de la família. El 1903 va presentar la seva tesi doctoral i poc després el seu tutor, Guido Adler (un dels pares de la musicologia [...]
Fa unes setmanes vaig veure a Instagram les fotografies d'un nou festival de lied a Alemanya. Vaig rumiar-hi i em vaig adonar que els últims anys n'han aparegut uns quants i vaig pensar que podria fer un repàs d'aquests festivals més joves, per celebrar amb els lectors que, com diu un dels hashtags més utilitzats quan parlem de lied, #dasLiedlebt (el lied viu). No se sap mai, potser en alguna escapada coincidirem amb algun d'aquests esdeveniments. O, a l'inrevés; potser una consulta a la programació farà que organitzem una escapada.
La temporada està a punt d'acabar i fa uns dies repassava les notes a la meva llibreta, per veure si hi havia res que encara en pogués parlar o que pogués passar a la llibreta de la pròxima temporada. I vaig trobar-hi un apunt que feia referència a la Schubertíada de l'any passat. Potser recordareu que a la primera entrada del mes de setembre us comentava que els artistes havien estat especialment oportuns amb les propines, i unes setmanes després vaig parlar-ne d'una, Abschied von der [...[.
Franz Schubert va escriure un bon grapat de cançons per a diverses veus i piano, però, si no vaig errada, de duets per a veu femenina i masculina només en va escriure dos. Un el vam escoltar fa uns anys, dins de la sèrie dedicada a les Cançons de Wilhelm Meister. Es tracta de Nur wer die Sehnsucht kennt, una cançó que la majoria de compositors adjudiquen a Mignon, però que a la novel·la de Goethe és en realitat un duo de Mignon i l'arpista. L'altre, Licht und Liebe, l'escoltarem avui.